tukar angin

topik kita kali ini adalah tukar angin.. diulangi tukar angin bukan buang angin... apa yang tukar anginnya? hari ni aku nak berkongsi benda yang aku masak sendiri. konnnya bosan dengan makanan melayu dan barat... bajettttt... sebelum tu kepada sesiapa yang nak pergi jepun dan korea semata-mata nak rasa ddeobukki dan dumpling, diminta koyakkan tiket anda... muhahaha

떡볶이 (ddeobukki)

tadaaa... siapa yang selalu tengok drama korea, mesti familiar dengan nama makanan ni. di korea sana, benda ni macam jajan a.ka. kudapan meraka. selalu je ada jual kat tepi  jalan. aku pun dengan rasa terpengaruh teringin nak rasa benda alah ni... dan inilah ddeokbukki yang dimasak dengan penuh sabar (eccceehhh)... rasa boleh tahan.. ada pedas dan manis-manis dia.
cara membuat..

  • rice kek (benda ni tak de jual kat malaysia (kot.. tak pasti). kena buat sendiri, tapi aku tak buat pun. MALAS. terus skip ramuan lain)
  • sebatang serai di potong halus
  • fish cake (ikut suka nak banyak mana)
  • fish ball (ikut suka nak banyak mana)
  • 1 biji bawang holland (hiris ikut rasa)
  • 3 ulas bawang putih (cincang bagi halus)
kuah a,k.a sos
  • 2 setengah sudu cili kering
  • 1/2 sudu sos tiram
  • 2 sudu gula
  • 1 sudu minyak jagung
  • 1 1/2 sudu kicap
  • 1 sudu serbuk cili
  1. cili kering, sos tiram, gula, minyak jagung, kicap dan serbuk cili tadi kita campurkan, lepas tu kacau hingga sebati.
  2. panaskan kuali
  3. masukkan air masak/mineral/air paip dan sebagainya (air apa2lah asalkan lutsinar).. setengah kuali
  4. masukkan 10 ekor ikan bilis dan rumai laut sikit
  5. tunggu dalam 3 minit, keluarkan kan segala ikan bilis dan rumai laut tadi
  6. segala benda yang dah dicampurkan (cili, sos tiram and so on) tadi masukkan dalam kuali
  7. tunggu sampai mendidih
  8. masukkan bawang2 dan serai..
  9. masukkan semua rice cake, fish ball, fish cake.
  10. gaul sikit.
  11. tutup hingga 15 minit.
  12. buka dan kacau hingga sebati (sampai kering)
  13. tutup api.
  14. selamat menjamu selera,



DUMPLINGS

.benda ni pulak nak buat tak la susah mana. beli je kulit dia kat jusco ke.. mana2 pasar raya yang ada. untuk isi dia. terpulang pada inidividu, kalau nak letak udang letak lah udang, nak letak ayam, letak lah ayam. ikot selera masing-masing. tapi campurlah udang/ayam tadi dengan sayur-sayur contohnya daun kucai/daun bawang/kubis. cincang bagi halus.sos tiram sikit. kicap cair sikit. tepung jagung sikit. (secukup rasa). gaulkan dengan udang/ayam tadi. lepas tu bungkus lah dengan kulit dia. bila dah bungkus, ikut la nak goreng ataupun kukus. ikut selera anda. dah masak boleh terus makan. kalau rasa macam complicated sangat nak buat, beli je dumpling segera. banyak supermarket ada jual benda ni. contohnya.....
tapi kalau makan kosong pun tak sedap jugak. buat sos sendiri.
untuk sos pencecah tu, campurkan sos cili, sos tomato, sos tiram dan kicap secukur rasa. letak air masak sikit biar dia cair. gaulkan kesemua jenis sos tadi dan tada.... dah siap. rasa sebijik macam sos orang jepun yang selalu dicurahkan pada okomiyaki dan takoyaki. tak percaya, cubalah.

dua makanan ni sedap makan time-time cuaca macam sekarang ni. cuaca yang agak sejuk sebab dua benda ni sedap kalau makan tengah panas. 

cukup terbang je korea dan jepun... balik semula ke malaysia... walaupun dua makanan ni sedap, lidah ni tetap rasa jemput-jemput(cekodok) dan epok-epok(karipap) lagi sedap... hehehe..

0 comments:

Post a Comment

zuraizlita. Powered by Blogger.